Українська мова

1








Завдання для підготовки до іспиту
Диктант 4
Поради: спробувати коми показати інтонацією(крім третього і останнього речення)
РАНОК
   Місяць світив усе ясніше. Соловей співав невтомно, а хвиля хлюпотіла. Хлопець не спав, думаючи про райську квітку щастя. Північ минула. Літня, коротка ніч скінчилася. Ранок був недалекий. На виднокрузі появився вузенький пасмужок, зразу блідий і невиразний. Зорі блідли, блідло й небо. Солов'ї притихли. Подуло раннім холодом, і роса затремтіла на квітах. Також хлюпала вода у ставі. Груди хлопця хвилювали, очі світилися, губи горіли. Підніс голову, руками сперся об ліжко і сів. Хвилину слухав. Усі вдома спали. Хлопчина тихо встав і підійшов до вікна. Вікно відчинив легенько. Переліз і здригнувся. Зимна роса облила його теплі ноги, і ранній холод перейшов його. 
Диктант 3
Поради: записати в робочий зошит, повідомити про написання виділених слів, паузами показати коми в першому абзаці, в другому коми продиктувати.
Польові запахи
      Іван Петрович відчуває поле своїм обличчям. Легке віяння то пестить його, то ластиться, то наскакує розбишакувато. І він відчуває глибину вітру, глибину поля, таке бездонне безмежжя. Вітер доніс дух картопляних городів, соняшничиння, витьопаної дощами кукурудзи, сльозливе зітхання цибулі. Уже вгадуються густі загати з очеретів та картоплиння.
         Ось уже й перше подвір’я, потекло й холодно вкололо чорно-жовте цвітіння чорнобривців. На цьому обійсті пахне поливом, нарізаним із кізяків, перемішаних із соломою. Оця господиня запаслась на зиму хмизом, який назбирала в лісі, носила в’язками.
       Стомився, сів відпочити. Відчував заспокоєння і полегшення.
Диктант 2
Поради: запис у робочий зошит, повідомити про написання назви свята з великої букви і виділеного слова через риску.
СИМВОЛІЧНЕ ДЕРЕВО
   Людей завжди захоплювала надзвичайна життєздатність верби. До неї не може дорівнятися жодна інша рослина. У народі кажуть: застроми в землю вербового кілка — ростиме, приб'є вода десь до берега вербову палицю — зазеленіє, пошпурить вітер у низинку вербову галузку — вкорениться і потягнеться догори. Незбагненна животворна сила цього дерева і возвела його в ряд символічних. Міркували наші предки-язичники, що саме божество вселилося у вербу й передає їй свою могутність. Тому ставилися до дерева з особливою шанобою. А на найбільше язичницьке літнє свято Івана Купала в багатьох місцевостях вербу прикрашали вінками, стрічками, засвічували на ній свічки, біля неї запалювали купальські вогнища і водили хороводи. 
Диктант 1
Поради: записати у робочий зошит, виділені слова пояснювати під час диктування,оголошувати абзаци,  коми продиктувати.
Гордість Верхньої Хортиці
        У Верхній Хортиці стоїть і досі могутній запорозький дуб, про який існує чимало переказів і легенд. Це один із найстаріших дубів в Україні: йому вже понад сім століть.
           Чому ж цей велетень живе ось уже сьомий вік і щовесни зеленіє? Старі люди, запорозькі нащадки, пояснюють це тим, що дуб виріс біля джерела, яке щедро напоювало його коріння, давало йому силу і снагу. Пишний крислатий дуб привертає увагу багатьох мандрівників, які цікавляться пам'ятниками минулого. Людність міста Запоріжжя та Хортиці пишається цим дубом і з великою любов'ю оберігає його.
        Люди пов'язують життя цього дуба з історичним минулим нашого краю, зокрема з історією запорозького козацтва.
           Охочі до вигадок люди запевняли, ніби під цим дубом запорожці разом Із своїм отаманом Сірком писали знаменитого листа турецькому султанові. Інші оповідали, що Богдан Хмельницький, ведучи запорожців у квітні 1648 року до Жовтих Вод, де він уперше переміг ворога, зупинив військо біля кринички, що недалеко від цього дуба. Перед виступом у похід Хмельницький звернувся до козаків з промовою і закликав їх бути такими ж дужими й міцними в наступному бою, як цей дуб-велетень.
Завдання для старанних та допитливих
1) Хто пам'ятає аналіз іменника, як частини мови?
2) Згадайте правила правопису префіксів!
3) Виконайте завдання тесту:
     
Запам'ятайте правопис числівників
Одина́дцять
двана́дцять
чотирна́дцять
шістна́дцять
сімдесят - сімдесяти
вісімдесят - вісімдесяти
п’ятдесят - п’ятдесяти
шістдесят - шістдесяти
тисяча

Перевір знання з теми "Прикметник"
Можеш себе оцінити:
Якщо виконав з 1-го разу вправу №1 + 3 бали;
Якщо виконав з першого разу вправу № 2 + 4 бали;
Якщо виконав з першого разу вправу № 3 + 5 балів.
За кожне повторне виконання віднімай 1 бал. Бажаю успіху!



Тест до уроку 13.12
До теми "Відмінювання іменників"
Перевірте себе з вправами про відмінювання іменників і аналіз іменника, як частини мови

Ще раз про відмінки іменників

Cловничок для учня 4 класу:
аеропорт,  ввéчері, вдень, взúмку, вісімдесятú, влі́тку, восенú, вперéд, врáнці, врівноваженість, вчóра, гардероб,  держáва, дисциплі́на, життєрадісний, ззáду,  кіломéтр, лівóруч, мізúнець, мільйóн, назáд, напáм'ять, наполегливість, океáн, оптимізм, попéреду, посерéдині,  правóруч,  п'ятдесятú, п'ятсóт, сімдесятú, спільнота, справедливість,   температýра, тепéр, творчість, трамвáй, тролéйбус,  футбóл,  шерéнга, шістнáдцять,  шістдесятú, шістсóт, щогодúни,  щотижня
Правопис іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини

До дня української мови 18.10
 Завдання: 
Спишіть текст, перевірте написане, оцініть самостійно:
"11" - текст списано без жодної помилки і виправлень (зі швидкістю 31-40 слів за хвилину), з'єднані букви за правилами каліграфії, правильно дотримано відступи в абзацах, рядки заповнені до кінця.
"10" - є одне виправлення.
"9" - 1 помилка.
"8" - 2 помилки...і т. д.


         Влітку значно збільшується загроза пожеж у лісі, полі, на луках. Тому не дозволяється розпалювати багаття в лісі, коли стоїть суха, спекотна погода. 
             Тим, хто збирається розкладати вогнище, слід дотримуватись певних правил. Місце для нього треба обирати не ближче п’ятдесяти метрів від хвойних дерев. Щоб вогонь не розповсюджувався, місцевість довкола треба розчистити від сухої трави, гілок і обкопати або посипати піском. 
        Згасле вогнище заливається водою або засипається землею чи піском. Щоразу перед тим як покинути місце відпочинку, слід уважно перевірити, чи не залишились тліючі жаринки. Здебільшого саме вони стають причиною пожежі.
Ігрова вправа для повторення частин мови 



Cюрприз-подарунок. Гра для старанних та допитливих
Чебрець - лікарська рослина.

Печеніг - житель давнього племені.
Пирій - трав'яниста рослина с довгим повзучим коренем.

Лиман - затоплена частина річкової долини.




До дня української мови 11.10
    Завдання: 
Спишіть текст, перевірте написане, оцініть самостійно:
"11" - текст списано без жодної помилки і виправлень (зі швидкістю 31-40 слів за хвилину), з'єднані букви за правилами каліграфії, правильно дотримано відступи в абзацах, рядки заповнені до кінця.
"10" - є одне виправлення.
"9" - 1 помилка.
"8" - 2 помилки...і т. д.

Цілющі джерела
Старі гори Карпати славляться на всю Україну. Вони приваблюють до себе квітучими полонинами, зеленими лісами та цілющими джерелами.
З        одних джерел витікає холодна вода. З інших — тепла. В одних джерелах вона кислувата. В інших — солона або гірка.
Люди помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона допомагає лікувати різні хвороби.
Тепер біля таких джерел побудовано санаторії. У них лікуються та відпочивають дорослі і діти.
Наша мова збагачується фразеологізмами!

Афоризми і прислів'я про собак
Прислів'я
Собачка гавкає - господареві звістку подає.
Пес біля воріт - менше турбот.
Собака пам'ятає, хто її годує.
Собака не забуде господаря, кішка - дім.
Цитати
(Обов'язково вказуйте автора! Ставте лапки на початку і в кінці цитати! )
СОБАКИ теж сміються, тільки вони сміються хвостом. Макс Істман.
В історії цивілізації куди більше прикладів вірності собачої, ніж людської. Олександр Поуп.
Якщо у вас є СОБАКА, ви повертаєтесь не в будинок, а додому. Пем Браун.
Боги не зараховують час життя, проведений на прогулянці з собакою. Народна мудрість.
Марафон "Десятка"
29.06

26.06

22.06

19.06

15.06

12.06

08.06

05.06

31.05

29.05

Поширюйте словниковий запас за допомогою гри:


Вправи для повторення. 
Синоніми - слова близькі за значенням, антоніми - протилежні. Згадали? Вперед!




Цікава вправа до теми "Прийменники і префікси"
Правило запам'ятайте: прийменники зі словами пишуться окремо! 
      
 День української мови - 2
1Перевіримо вашу поетичну обдарованість, а також знання про букви і звуки української мови:


2      2) А ця цікава вправа допоможе підготуватися до написання невеликого твору про дощ. Перевірка результату - галочка знизу праворуч!



А тепер запишіть твір у зошит. Не повторюйте в кожному реченні слово "дощ"!

3) Згадайте порядок розбору слів за будовою. Допоможе невеличке завдання.  Для перевірки правильності виконання - галочка в нижньому правому кутку!


Розберіть за будовою 10 слів:
Пролісок, садовий, посадка, підводний, розмова, покоси, вихідний, пришкільний, розказаний, рибний.

4) Завдання на зв'язок слів в реченні:


5) Наостанок згадайте, що таке звертання. Звертання в реченні може бути не  тільки одним словом, а й групою слів!



Буду втішена тим, що всі завдання вами виконані успішно! 

День української мови
1) Віднови знання про будову слова. Гра допоможе!


2) Складіть три слова за шарадою:
- префікс від слова перенести, корінь від слова казка;
- префікс від слова закрити, корінь від слова в'язати, суфікс від слова рибка, закінчення від слова загадки;
- префікс від слова притиснути, корінь від слова кордон, суфікс від слова розвідник.

3) Переносимо слова по складах! Одну букву не залишаємо на рядку і не переносимо на наступний! Згадали? А тепер випишіть тільки ті слова, що не можна перенести з рядка в рядок:
Край, мороз, ірис, яма, явір, індик, Юрій, ясен, метро, лис, хліб, дощ, стебло, брат, сміх, Юля, риба, лимон, їжак, язик, джміль.

4) Розгадайте кросворд:

1. Частина мови, яка відповідає на питання хто?, що? і позначає предмет.
2. Частина мови, яка відповідає на питання який?, яка?, яке? і позначає ознаку предмета.
3. Частина мови, яка відповідає на питання що робити?, що зробити?, що робить?, що роблять? і позначає дію предмета.
4. Службова частина мови, що пишеться окремо від слів: на, в, під, над, з, біля.
5. Службова частина мови, що об'єднує, або протиставляє: але, і, та, й, а.

5. Доберіть слова-синоніми до фразеологізмів.

Тільки завдання 2 та 3 письмові, а 1,4,5 - усні! Бажаю приємної та успішної праці!!!
Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними /е/, /и/ в коренях слів, що не перевіряються наголосом.
1) Шукачі! Відшукаєте ці слова?
2) Видшукайте тут.  Шукайте і по діагоналі (/):
2) Згадайте словникові слова з словничка для учнів 3-го класу, які мають ненаголошені /е/ та /и/ в корені, запам'ятайте їх написання!

   Абрикос, апельсин, апетит, бензин, бетон, велосипед, верблюд, вогнище, горизонт, гриміти, депутат, дециметр, директор, електрика, кипіти, кишеня, колектив, комп'ютер, коридор, криниця, метал, минулий, очерет, пиріг, президент, пшениця, сантиметр, секунда, тривога, фермер, хвилина, черемха, черешня.

3) Виконайте завдання тесту:

Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними /е/, /и/ в коренях слів, що перевіряються наголосом.
Прочитайте правило на сторінці 79 підручника. Потренуйтесь на тренажерах. Виконайте завдання тесту:




Тренажер до вашої уваги тут:


























04.02.2016
Тема: Складання тексту-опису за планом
Завдання 1

Згадайте!
Опис, як і любий текст складається з трьох основних частин:
1. Частина, в якій називається предмет або особа, які будуть описані.
2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета.
3. Висновок (часто ця частина буває відсутня).
Приклад тексту-опису
Калина

   
     Стоїть при дорозі калина.
    Навесні вона вбрана в смарагдове листя з білим мереживом квіток. Восени прикрашена червоними кетягами ягід. Взимку червоні кетяги калини припушені білим сніжком.
    Справжня красуня!
Завдання 2
    Впевнена, що тепер ви готові до справжнього випробування!
В тесті, завдання якого ви будете виконувати, треба відповісти на питання за планом тексту-опису. В ньому ви опишите найріднішу людину - матусю. Бажаю успіхів!



03.02.2016
Тема: Написання з великої букви імен, по батькові, прізвищ людей.
    Отже, ви добре засвоїли, що імена, по батькові, прізвища людей починає велика буква. А сьогодні ви закріпите ці знання.
4182____
View more presentations or Upload your own.
Я маю надію, що в останньому слайді всі букви, які ви "вставили" великі?
Перевірте себе в грі!
 

Дякую за старання!

02.02.2016
Тема: Слова-синоніми та антоніми. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.
Завдання 1
Запам'ятайте правила:
1. Синоніми - слова близькі за значенням. 
Наприклад:
дім, будинок, хата; 
говорити, базікати, мовити;
старий, давній, колишній.
2. Антоніми - слова протилежні за значенням.
Наприклад:
день – ніч, назад – вперед, мокрий – сухий, працювати – ледарювати.

Завдання 2

А тепер нова презентація до теми, опрацюйте її усно і запам'ятайте правила!

Завдання 3

Виконайте завдання тесту та надішліть відповіді мені.

До Вашої уваги! 

Матеріал для опрацювання на тиждень з 25.01 по 29.01
Перегляньте презентацію, виконайте завдання!
Презентація.Слово.(2клас)
View more presentations or Upload your own.

Важлив
е правило 1:
Іменники - це слова, які відповідають на питання хто? або що? і означають назви предметів.








               Наприклад. Хто? дівчинка, Сашко, кіт, господар. Що? молоко, будинок, Шостка, радість, біг. 


Виконайте завдання тесту. Обов'язково натисніть в кінці тесту кнопочку "Надіслати"і я побачу ваші відповіді. Заздалегідь дякую, любі мої, за співпрацю!


Усі слова в мові за лексичним значенням та граматичними особливостями поділяються на частини мови.

Казка про частини мови

    У матері Мови було троє синів – Іменник, Прикметник, Дієслово. Хлопчики дружні, доброзичливі, слухняні і працьовиті.
    Іменник дуже полюбляв предмети називати: людей, тварин, рослин і все те, що його оточує. Прикметник – дарував цим предметам приємні означення. Дієслово, рухливий хлопчик, звав діяти, щось робити.
   Одного разу Мова прийшла стомлена після граматичної праці. А сини зустрічають її на подвір’ї.
-         -  Мамочко! – гукнув Іменник.
-       -  Люба! – лащиться Прикметник.
-       -  Відпочивай! – просить Дієслово.
-       -  Ми всю хатню роботу зробили! – сказали вони всі разом.
    Мова дуже зраділа такій зустрічі. І з тих пір Іменник називає предмети, Прикметник дає їм ознаку, а Дієслово називає дію, яку ці предмети роблять.

Приємне слово радує.


Приємне – прикметник.

Слово – іменник.

Радує – дієслово.



Завдання для самостійної роботи

1.     У чистому зошиті в косу лінію випишіть з орфографічного словника 10 слів іменників, 10 – прикметників, 10 – дієслів.

2.     Зі слів складіть два прислів’я і запишіть у зошит. Поясніть зміст.

                праця, годує, а, лінь, марнує, Людину.

                малої, З, хмари, дощ, великий, буває.

              Слова іменники підкресліть однією рискою, прикметники – хвилястою лінією, а дієслова – двома рисками. 

Візьміть до уваги!

     В записаних реченнях між всіма словами кома не ставиться, тільки перед  службовим словом "а" в першому реченні. Підкреслюємо під лінійку, ручкою.



Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти у 2 класі:

Алфáвіт і алфавíт, Батьківщúна, ведмíдь, вéресень, вýлиця, герóй, диктáнт, дивáн, дитúна, духмяний, дятел, жáйворонок, завдáння, зáєць, календáр, кúлим, медáль, метрó, недíля, ознáка, пóмилка і помúлка, понедíлок, предмéт, рáнець, середá, теáтр, учúтель, читáння, червóний, черговúй, черевúки, четвер.



Український алфавіт