Літературне читання

Читання – це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе. 

 Сухомлинський В. О.





Завдання для стараранних і допитливих
1) Натиснувши на малюнок казкового героя, ви порапите в світ пригод. Виберіть три глави.
 2) Три дні п'ятницю, суботу і неділю читайте по главі з цього твору.
3) Заповніть тест на сторінці після прочитування 3-х обраних вами глав.


Матеріали до бінарного уроку "STREAM-проект "Яблуко"
       Андрій М'ястківський "Казочка про яблуню"









"Різдвяна історія"- натисніть на картинку і подивіться мультфільм. А на класній годині влаштуємо диспут на тему цього твору Чарльза Дікенса:
Книга, яка обов'язково сподобається. Сама читала не могла відірватись!

Текст для перевірки навички читання вголос
Рушник, що вміє промовляти
Як багато можна передумати за шматком полотна! Згадати, наприклад, що вишивка побутує в Україні іще з незапамятних часів. Що народилася вона не тільки як витвір мистецтва, а й як наш оберіг. І одним із найдавніших українських оберегів дому, родини є рушник. Вишитий рушник і захищав, і сил додавав, і кохання беріг. Бо закодований був одвічними життєдайними знаками – знаками Сонця, Води. Згадаймо, а хіба не ці знаки присутні в писанках, керамічних розписах, вишиванках? Вишиті рушники-обереги прикрашали завше світлицю. І вишивали їх до кожного великого свята : різдвяні, купальські, великодні. І супроводжували вони людину все життя – од народження до останньої дороги. І відшито їх за нашу історію стільки,/н./ що збери всі докупи, то весь білий світ можна барвистими рушниками вистелити! Він символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до родини, до України.
Але рушник здавна слугував українцям не лише окрасою в світлиці.Бо з давніх-давен рушник, вишитий візерунками-символами, був неодмінним атрибутом багатьох обрядів. Так, з рушником приходили до породіллі вшанувати появу на світ нової людини. Та й саме немовля повитуха прийма-ла на вишиті рушники. Цікаво, що для хлопчиків на рушниках вишивалися свої візерунки, а для дівчаток – свої.
Вишитими рушниками зустрічали і проводжали дорогих гостей; справляли шлюбні обряди. На заручинах, коли дівчина погоджувалася вийти заміж, вона перев’язувала рушниками сватів. І в день весілля ставали наречені на вишитий рушник.
З вишитим рушником проводжали в останню путь. Крім того, вишитим рушником традиційно прикрашали образи та накривали святий хліб на столі.
Відповідно до функцій, які виконували рушники, вони мали різні назви.
Дівчата мають знати про те, що тієї хвилини, коли братимуть до рук голку і полотно, думки і бажання їхні мають бути чисті, добрі й радісні. Тоді у рушнику буде чарівна сила.

/н./-цей значок позначає норму читання за 1 хвилину для учня 4 класу. Визначте, скільки вам не вистачає до норми. Прочитайте текст до кінця і дайте відповіді на питання.
  • Що прикрашали вишиті рушники?
  • В яких обрядах використовували українці рушники?
  • Які думки повинні бути в людини, яка вишиває рушник?



Складіть розповідь про збереження хліба на основі цього відео
Любі мої, не будьте схожими на цю дівчинку!
Лірика Ліни Костенко







День читання 19.10
Обирайте за своїм бажанням:
2) Мар'ян Орлонь. Детектив Носик і викрадачі.
3) Б. Заходер. Ма-Тарі-Карі.
День читання 16.10
   Маю надію, що ця сучасна книга Тетяни Щербаченко "Як не заблукати в павутині" буде корисною не тільки вам, а й вашим батькам:
   Вибирайте для читання далі:
Безглузда історія. Михайло Зощенко
Академія пана Ляпки. Ян Бжехва
День читання - 12.10
Беатрі́кс По́ттер — англійська дитяча письменниця, художник
писала і для хлопчиків і для дівчаток, бо казки про тварин цікаві всім.
http://xn--80aaukc.xn--j1amh/bendzhamin_banny.html
http://xn--80aaukc.xn--j1amh/dzeremi_fisher.html 



Гра у подарунок

День читання 09.10
Cправжнім читачам, які цінують книгу!
Дівчатам:
http://казка.укр/prigodi_staroi_ljalki.html
http://казка.укр/zolotovoloska.html
Хлопцям:http://казка.укр/jak_ja_buduvav_dim.html
http://казка.укр/gorodok_u_tabakertsi.html 
Можете прочитати всі казки, це тільки буде на користь!!! 
      

До уроку позакласного читання "Про маму"
За цим посиланням ви знайдете поетичні та прозові твори українських письменників на цю тему:
http://www.planeta.co.ua/ua/tales/about_mother.php
До уроку позакласного читання 20.03 "Сміймося собі на здоров'я":


Гуморески Степана Гриценко віршовані:
Гуморески прозові вибирайте любу до смаку:
Історичні пам'ятки нашого міста
Церква Різдва Христового - найстаріша будівля в Шостці. З її закладки почалося будівництво міста в 1779 р Зведення тривало 6 років. Церква Різдва Христового побудована на приватні пожертвування робітників і службовців порохового заводу. У 1809 р була прибудована дзвіниця. На Церковній площі біля храму Різдва Христового проводилися всі урочисті заходи в Шостці: Хресні ходи, військові паради, урочисті богослужіння.





Тема з позакласного читання до уроку 06.03
"Світ дитинства"
М. Носов "На гірці"
http://казка.укр/na_girtsi.html
Костянтин  Паустовський "Кошик з ялиновими шишками"
http://yanqex.com/books/paustovskiy_konstantin_georgievich/korzina_s_elovymi_shishkami-read.html
До теми "Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості"


Тема до уроку позакласного читання 20.02
"Пригодам – ура!"
Анатолій Костецький "Все як насправді"
Твори сучасної української дитячої літертури
1) Зірка Мезантюк "Таємниця козацької шаблі" (до уроку 16.02)
2) Катерина Бабкіна «Шапочка і кит» (до уроку 17.02)
 http://starylev.com.ua/news/shapochka-i-kyt-nova-knyzhka-kateryny-babkinoyi 
3) Микола Трублаїні "Пустуни на пароплаві"
http://www.ukrlit.vn.ua/lib/trublaini/afzcg.html


Твори Сашка Дерманського (до уроку 14.02)
НЕВИДАТНИХ ДІТЕЙ НЕ БУВАЄ
   Якби  ти  знав,  мій  друже,  як  мені  часом  хочеться 
знову,  хоч  на  трохи,  стати  хлопчиком!  Таке  бажання 
може видатися дивним, адже ти, напевно, навпаки мрі­-
єш  бути  дорослим,  аби  зробитися  дужим,  розумним, 
незалежним...
Повір, усі дорослі, навіть страшенно розумні чи дуже 
знамениті,  ба  навіть  твої  батьки,  колись  були  малень­
кими.  І  теж  мріяли  швидше  вирости.  А  коли  подорос­-
лішали, то, як і я, згадуюті. своє дитинство, наче неймо- 
вірну казку.
Не  віриш?  От  сам  у  них  спитайся.  Переконаний 
батьки розкажуть тобі  цілу купу цікавого про свої дитя- 
чі роки.
А  я  розповім  кілька  історій  про  п’ятьох  хлопчаків, 
які, коли виросли, стали видатними людьми. І хто зна 
може, у котромусь із них ти впізнаєш і себе. Бо, знаєш, 
бувають  невидатні  дорослі,  але  невидатних  дітей  не 
буває.
З повагою - Сашко Дерманський
Олександр  Дерманський  у  книзі  серії  «Життя  видатних 
дітей»  розповідає  про  Авіценну,  Олександра  Суворова 
Олександра Довженка, Уолта Діснея,  Пеле.
ЧУДЕСНИЙ ОСОБНЯК
Коли  Уолт  натрапив  на  нього  вперше,  то  по думав, 
що досі спить і все йому сниться.  Але ж  ні,  щойно  він 
розніс  усі  газети  і  тепер  бігом  повертався  додому,  щоб 
не спізнитися до школи. Він же не міг уві сні так чітко 
пам’ятати всі адреси, за якими з самого ранку сьогодні 
вже  побував,  щоб  доставити  свіжу ранкову  пресу.  І  не 
міг  так  прудко  втікати  від  здоровецького  чорного  пса 
на Вест-стріт, бо ж уві сні ніколи й нікому швидко вті- 
кати  не  вдається:  ноги  не  слухаються  й  наливаються 
свинцем.
А тут  Уолт  чкурнув  од  того  собацюри  —  ледь  підо- 
шов  не  погубив!  Значить,  не сон.  Значить,  цей фантас- 
тичний будинок за високою кованою огорожею — справ- 
жнісінький!  І  як  це  він,  всюдисущий  рознощик  газет 
досі й разу не втрапляв на цю вулицю?!
Вони вже півроку як переїхали. Відколи Уолтів бать- 
ко видужав, його фермерські справи в Марселайні через 
неврожаї велися кепсько, тому невдовзі він продав фер-
му й разом з сім’єю перебрався в пошуках  заробітку до 
Канзас-Сіті.  Там  придбав  невелику  фірму  з  доставки 
газет  і  долучив  до  роботи  найменшого  сина.  Уолтові 
вже виповнилося вісім років, тож він вважав себе дорос-­
лим і не протестував. Щоправда, важко було вставати о 
пів на четверту ранку, але що вдієш, він же тепер ходив 
до школи і скрізь мусив устигати.
От якось після роботи хлопчик щодуху мчав додому, 
перестрибуючи  калюжі  на  бруківці,  аж  раптом...  Уолт 
зроду  не  бачив  подібної  краси.  Великий  будинок  пото-­
пав у зелених обіймах буйного саду. Часу роздивлятися 
не  було,  тому  він  запам’ятав  адресу  й  помчав  далі, 
поклавши будь-що прийти сюди згодом.
Сказано  —  зроблено.  Одного вікенду,  коли  не  треба 
було йти до школи, Уолт примчав до загадкового маєтку.
Дім  був  старовинний,  мав  заокруглені  вгорі  вікна, 
фігурні балкони, акуратну відкриту терасу з різьблени-­
ми колонами. До тераси від залізних воріт паркану вела 
доволі  широка  доріжка,  пообіч  якої  були  рівнесенько 
підстрижені  кущі й подекуди стояли  білосніжні статуї 
янголят.
А довкола був небаченої краси сад — з дивовижними 
альтанками,  обплетеними  виноградом,  з  таємничими 
стежинами,  що  ведуть  бозна-куди,  десь  у  затінок  роз-­
логих кленів і височенних ялин;  з сонячними галявин-­
ками;  з яскравою травою...  І все це потопало в хвилях 
квітів,  бджіл  і  метеликів,  і  здавалося  Уолтові  фантас-­
тичною казкою,  у яку будь-що треба потрапити.
  Там, мабуть, так цікаво блукати й ховатися, — мір-­
кував  хлопчик,  —  а  в  будинку  напевно  є  потаємні 
кімнати  з  якимись  чарівними  речами,  і  на  стінах  там 
повнісінько старовинних портретів.  Як же мені залізти 
й усе там дослідити!?»
Уолт  пішов  уздовж  огорожі,  він  сподівався  знайти 
якусь  лазівку.  Щоб  обійти  довкола  маєтку,  хлопчику 
знадобилось аж півгодини,  але ніяким лазом у паркані
й  не  пахло.  Уолт  був  не  з  тих,  хто  здається  після  пер- 
шої ж невдачі,  він зовсім не засмутився.
—  Що ж,  —  сказав сам  собі,  —  піду через ворота.
Уолт  ухопився  за  масивне  металеве  кільце,  приче-
плене до  ніздрів  кованої  бичачої  голови,  й  гучно  зака-
латав  ним  об  ворота.  По  хвилі  з  будинку  вийшов  тем- 
ношкірий  дворецький  у  синій,  розцяцькованій  срібній 
лівреї.
— Чого тобі?  — спитав у хлопчика,  підійшовши.
— Можна погратися у вашому саду? — спитав Уолт.
—  Це  приватна  власність,  хлопче,  а  не  парк  відпо- 
чинку,  —  байдужо  відповів  дворецький.  —  Іди  собі 
додому.
— Може,  хоч скраєчку походити пустите?
— Авжеж, ні. Мене тоді господар витурить з роботи.
— Навіщо одній людині стільки краси, якщо нею не 
користуватися? — здивувався хлопчик.  — Тут же мож- 
на було б гуляти десяткам людей.
—  Нічого  не  знаю,  —  вже  роздратовано  буркнув 
лакей,  — годі базікати.
—  Бувайте  здорові,  —  кинув  Уолт,  розвернувся і  : 
недбало насвистуючи  рушив далі.
Трохи  відійшовши,  завернув  за магазинчик  посуду, 
обійшов його кругом і знову вийшов біля неприступно- 
го паркану.
«Перелізу»,  — вирішив Уолт і подерся на загорожу.
Сяк-так він вибрався на самісінький верх, але злізти 
униз не міг. Було високо й лячно. Трохи відсапавшись 
хлопчик  таки  наважився.  Він  перекинув  одну  ногу 
через паркан,  а коли перекидав другу,  то послизнувся, 
шарпонувся  вниз  і...  відчув,  що  зачепився  штаньми. 
Уолт  безпорадно  повис  сторч  головою  й  не  міг  з  тим 
нічого вдіяти.
—  Допоможіть!  Зніміть  мене!  —  почав  гукати  хлоп- 
чик.
Через  п’ять  хвилин  під  парканом  вже  стояв  той 
самий дворецький.
— А ти впертий,  —  сказав він і пішов по драбину.
Увечері  мама,  зітхаючи,  зашивала  драні  синові
штанці й слухала Уолтову розповідь про чудесний буди-­
нок із садом.
—  Знаєш,  мамо,  —  рішуче  промовив  хлопчик,  — 
коли  я  виросту,  то  побудую  гарний  будинок  і  закладу 
прекрасний  парк  з  усякими  розвагами.  І  клянуся,  що 
пускатиму погратися там усіх охочих.
—  Гаразд,  синку,  —  всміхнулася мама,  —  тільки ж 
гляди,  щоб усякі там уперті мрійники не лазили через 
паркан.  І не приходили додому в драних штанцях.
—  У  моєму  парку,  мамо,  не  буде  ніяких  парканів. 
Обіцяю.
Чи  знаєш  ти ?
Чи  не  кожна дитина  на  Землі  знайома  з  веселим  мише­-
ням  Міккі  Маусом,  смішним  качуром  Дональдом,  прекрас­-
ною  Білосніжкою,  веселими  гномами  та  багатьма  іншими 
чудовими  персонажами  яскравих мультфільмів.
Тепер  важко  уявити  світ  дитинства  й  усе  наше  життя 
без  казок  «великого  чарівника»,  яким  став  бідний  амери­-
канський  хлопчик  —  Уолт  Дісней.  Він  мріяв  малювати,  а 
став  більше,  ніж художником,  бо  навчився  оживляти  свої 
малюнки,  почав  створювати  мультфільми  ще  коли  ані- 
маційне  мистецтво  тільки  зароджувалося,  проте  залишив 
по  собі  величезну  й  надзвичайно  багату  медіа-імперію.  А 
ще  він  таки  створив  свій  грандіозний  парк  розваг —  «Діс- 
нейленд»,  у  якому  вже  побувало  понад  250  мільйонів лю­
дей  з усього світу.
Дай відповідь на питання:
 - Прочитай опис будинку,  який так привабив Уолта.
- Поява  у  світі  «Діснейленду»  є  наслідком  якої  події  у 
житті Уолта Діснея?
- Які риси характеру були  властиві Уолту Діснею в дитя-­
чі  роки?
До теми "Дружба дорожча за все. Григір Тютюник "Дивак"
Підготовка до уроку 07.02: прочитати, скласти план, записати в щоденник читача.
До теми з позакласного читання "Поетична орбіта"
вірші Володимира Лучука
Підготовка до уроку 06.02: вибрати 1 вірш, прочитати, скласти анотацію і записати в щоденник читача. 


Посилання до теми: "Відомості про поета Івана Андрусяка. Іван Андрусяк. Вірші для дітей"


Тема з позакласного читання "Шевченко і діти"
Твір читаємо тут:
Дмитро Красицький
ДИТИНСТВО ТАРАСА
(Уривок  з  повісті)
Перший день у школі
    Сонце  сьогодні  неначе  і  сходило  не  так,  як  завжди.
Не встигло воно зазирнути крізь шибку в хату, як Тарас
схопився з постелі,  нашвидку одягся.  Мати обдарувала
його  посмішкою.  Вона  говорила,  ніби  співала.  Слова її
були такі ласкаві, ніжні. Блакикитні очі світились, зморш­
ки  розходились,  і  обличчя  ставало  зовсім  молодим.
Мати  метушилася,  бо  ж  сьогодні  синок  вперше  йде  до
школи, до дяка Рубана  в  науку.
Ось і дід Іван  переступив поріг.  Поздоровкався.
—  Ну,  гаразд.  Я  бачу,  що  Тарас  уже  зібрався.  То,
може,  підемо,  щоб не спізнитись.
—  Тарас  тільки  цього  й  чекав.  Мати  пригладила
йому  чуба,  одягла  нову  шапку,  куплену  у  Вільшаній,
почепила  через  плече  торбу,  куди  вкладено  Тарасів
скарб — буквар.
— Щасти тобі,  синку,  з легкої руки діда Івана,  щоб
добре вчився!
Побачивши через вікно Івана Шевченка,  що з хлоп­
цем прямував до школи,  дяк вийшов їм назустріч.
— Здоровенькі були, з понеділком вас! — привітався
ді'д.  — Оце я вам,  пане дяче,  в науку хлопця привів.
— А, це син Григорія Шевченка? Запримітив, запри­
мітив.  Це  той,  що  співав  «Лугом  іду,  коня  веду»?
Добрий  співак,  добрий...  —  дяк  дивився  на  Тараса,
а той стояв, жужмив у руках шапку, не знаючи, де діти
очі,  куди сховати руки.  — Ну,  коли так,  приймаємо до
школи.
Дяк прочинив двері і пропустив Тараса в сіни*.
— Заходь,  заходь до школи.  Там уже є такі,  як ти.
Тарас із сіней пройшов у невеличку хату.  Посереди­
ні  стояв  стіл  з  двома  ослонами.  Попід  стіною  —  лави.
Ліворуч  —  піч  без  запічка,  невеличкий  мисник,  а  в
кутку згори й донизу ікони:  одні чорні,  аж важко розі­
брати,  що  на них  намальовано,  інші  —  блискучі,  як  у
церкві.
Хлопці раділи, що прийшов Тарас, а найбільше зрадів
Данило  Бондаренко,  вірний  його  друг.  Вони  одразу  ж
зчинили  лемент,  сперечаючись  між  собою,  де  сяде
Тарас.  Школа  могла  вмістити  з  десяток  учнів,  хоч  у
селі  була  не  одна  сотня  хлопчаків.  Дівчат  зовсім  не
вчили.
Прочинились  двері,  і  в  хату  ввійшов  дяк  Павло
Рубан.
Тарас  стояв  серед  хати,  а  хлопці  поприлипали  до
ослонів,  схилились над столом.
Куди сяде Тарас?
—  Оце твоє місце, сідай! — промовив дяк до Тараса,
і урок почався.
-          Аз! Буки! Веді!
Важка грамота,  а дід наказував:  приглядайся уваж­
но,  запам’ятовуй.

*Сіни  —  нежила частина  хати,  яка з’єднує  жиле  примі­

щення з ґанком або ділить хату на дві частини.
Твори до теми "Цей дивний-дивний світ"
Володимир Уткін "Рослини мандрівники"
Володимир Бондаренко "Житла звірів"
Тарас Кінько "Зірка, що світить удень"
Бажаю приємних вражень від читання та нових знань про навколишній світ!

Нова тема розпочинається:

Світ дитинства у поезії і прозі

Твори Олександра Олеся
1) Прочитайте на сторінці 102 підручника "Літературне читання" статтю про творчий шлях поета.
2) Прочитайте про дитячі роки Олександра Івановича Кандиби:
   По батьківський лінії його рід походив з чумаків, по материнській — з кріпаків. Батько, Іван Федорович, працював на рибних промислах в Астрахані, де й загинув, коли Сашкові було 11 років. Мати Олександра залишилась сама з трьома дітьми. Виховувала дітей в любові. У чотири роки Сашко уже вмів читати. Незабаром перед ним почала відкриватися чарівна поезія Шевченкового «Кобзаря» .
   У рідному містечку навчався в початковій школі, потім у двокласному училищі. У віці 15 років Сашко вступив до хліборобської школи у містечку Дергачі неподалік від Харкова. Під час навчання у хліборобській школі починає видавати рукописний журнал «Комета», в якому друкує свої вірші, написані російською та українською мовами. Після хліборобської школи Олександр не мав права вступати до університету. Розуміючи це, він вивчає болгарську, сербську, польську мови, ще навчаючись у школі. Стає вільним слухачем агрономічного відділення Київського політехнічного інституту, але через матеріальні нестатки залишає його в 1903 році і вступає до Харківського ветеринарного інституту. 
   Визначальним фактором у його житті стала поїздка на відкриття пам’ятника І.П. Котляревському в Полтаві. Тут молодий поет знайомиться з Б. Грінченком , В. Самійленком , М. Коцюбинським , Лесею Українкою. Він передає свої вірші до збірника «Багаття», що виходив в Одесі.
3) Прочитайте вірші поета в підручнику с. 102-103. Вірш "Серед краси" вивчіть напам'ять.
4) Вірші поета за цим посиланням порадують вас:
5) Виконайте завдання тесту:

Творчість Лесі Українки
 Скільки б не згадували ми Лесю Українку, до її творчості та героїчного в своїй стійкості життя думками повертаємося знову й знову. І кожного разу знаходимо щось нове, цікаве, потрібне для душі.
Завдання для вас:
1)  прочитати біографію поетеси (с. 100);
2) насолодитися співучою мовою поезій (с. 100-101);
3) прочитайте:
   Дівчинка виховувалася в культурному українському середовищі, де завжди панував дух національних традицій, прагнення знань. Змалечку, вражена тяжкою недугою,  дівчина змушена була подовгу лежати прикутою до ліжка. І сама хвороба, і її лікування завдавали нестерпних мук, але мужня дівчинка терпляче зносила страждання. У перерві між нападами болю Леся вчилася, самотужки освоюючи нові й нові предмети. Програму їй складали батьки. Вони розробили свою методику: самі добирали літературу, самі визначали обсяги необхідних знань з тієї чи іншої дисципліни. Іноземних мов Лесю навчили спеціально запрошені для цього вчителі. Це дало змогу їй вільно опанувати французьку, німецьку, англійську мови, не кажучи вже про російську та польську. Окрім того, вона добре знала грецьку, латинську, болгарську, італійську, іспанську, грузинську тощо. Маючи за плечима ці знання, поетеса могла знайомитися з найпередовішими досягненнями світової думки і долучатися до них.
4)прочитайте вірш за посиланням:
Подумайте, про яку рису характеру Лесі він нам розповів?
Виконайте завдання тесту:




До теми "Байки"
Байки Павла Глазового тут:
http://poetry.uazone.net/hlazovy/


Перевірте свої знання та враження від теми "Байки":
Матеріал до уроку позакласного читання
 "Усна мудрість віків"
Казки:
"Чарівне горнятко"
"Розум та щастя"
Прислів'я
Загадки
Дитячі пісеньки 

Творчий доробок учнів гімназії "Творчими стежками Куліша". Пишаюся читанням уривку з роману "Чорна рада"  моїм учнем Мовчаном Олексієм:
Матеріал до уроку позакласного читання "Літературні казки"
Юрій Федькович.  Бідолашко
 Наталія Шелепець. Короткі повчальні казки 

Казка "Чому горобці у вирій не літають" - автор Олександр Зима:
Спасибі письменнику за таку захоплюючу історію!
А горобина називається так «з вини» своїх яскраво-помаранчевих плодів. Якщо ми відкриємо «Словник живої мови» В. І. Даля, то побачимо, що слово «горобина» має основне значення — «Крапина, родимка, веснянка». А це слово, в свою чергу, походить від слова «рябий», яке розуміється як «плямистий в цяточку» або ж «нерівний, шорсткий», причому нерівності ці завдяки грі світла і тіні дають нові відтінки кольору.
 Існує в природі і чорноплідна горобина.
Дуже рада буду прийняти ваші відповіді на питання тесту:
Матеріал до уроку позакласного читання
"Чари осені"
Знайдіть сторінку за посиланням:
Приємної зустрічі з українською поезією!
А ось оповіданнячко "Обмануті суниці" Віктора Приходька: http://bibliokid.if.ua/chytay/virshi-ta-opovidannya-pro-osin/opovidannya-pro-osin/249-obmanuti-sunytsi.html

Матеріал до уроку позакласного читання "Диво створене людиною"
Прочитайте науково-популярну статтю:
Перші українські книги
Першим українським книгам майже тисяча років! Що це за книги? Хто їх написав? До сьогодні їх дійшло небагато, а точніше — зовсім мало. Найвідоміші з них — «Повість минулих літ» Нестора Літописця, «Слово про Ігорів похід» невідомого автора, «Слово про закон і благодать» митрополита Іларіона. Давню історію нашого краю ми знаємо передусім завдяки «Повісті минулих літ» Нестора Літописця.
Нестор жив у другій половині одинадцятого — на початку дванадцятого століття. Присвятив своє життя релігійній справі: до кінця своїх днів був ченцем Києво-Печерської лаври. Однак прославився передусім як автор найдавнішого літописного зібрання «Повість минулих літ», що проливає світло на нашу історію, адже пам'яток, написаних майже тисячу років тому, дуже мало, а тим паче таких великих! «Повість минулих літ» вражає широтою охоплення історичних подій — від перших кроків людства після вигнання Адама і Єви з раю до бурхливих історичних подій початку дванадцятого століття. Ця книга висвітлює історію східних слов'ян і князівської влади, утвердження християнства на Русі, розповідає про виникнення слов'янської писемності.
Усі згадані книги рукописні, а перша друкована книга в Україні з'явиться майже через півтисячоліття — її надрукує славетний Іван Федоров.

1000 років - 10 століть.
Був ченцем - служив та жив у церкві. 

А тепер оповідання В. Сухомлинського "Спляча книга"
Ось вірш О. Афоніна "Книжковий світ, то особливий світ..."
Бажаю успіхів у складанні анотацій!

Матеріал до уроку позакласного читання "Як ростуть слова"

-           Скільки мов на землі? - спитаєте ви.
       Вважають, що приблизно 5 тисяч. Українською мовою розмовляють близько 45 мільйонів чоловік. Наша мова належить до високорозвинених мов світу. Багато зробили для її вдосконалення письменники, вчені, видавці книг, газет і журналів, освічені люди різних часів. Почесне місце належить Тарасові Григоровичу Шевченку, який обробив, відшліфував і показав світові дорогоцінне каміння — мову простого, пригнобленого тоді народу України...
   До вашої уваги вірші про мову. Виберіть 2 вірша, які найбільше сподобались, запишіть автора і назву в щоденник читача, а до них малюночок не забудьте, любі!

ЯК РОСТУТЬ СЛОВА (За Лесею Мовчун, скорочено)
   Багато-багато років тому жило плем’я німів. Вони не вміли говорити, а тільки ворушили губами й читали слова по вустах.
   За високим кам’яним парканом жила бабуся Мова. її вважали чарівницею. Вона розумілася на травах.
   Якось до бабусі прийшов хлопець. Він хотів допомогти сліпій дівчині. Мова повела його в дивовижний квітник.
— Здрастуй, здрастуй! — забриніло зусібіч.
— Це — слова, — пояснила бабуся. — Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай радість прийде в її засмучену душу.
   А наступного дня всі німи юрмилися біля подвір’я Мови.
— Я навчу вас вирощувати слова, — сказала старенька. Мова винесла повний кошик корінчиків:
— Кожне слово, наче квітка, має корінь. З одного кореня може вирости багато слів-квітів.
   Бережіть свої квітники, вирощуйте найкращі слова.
Легенда — казкове оповідання про якісь події, життя людей.


Перелік художніх літературних творів, 
 рекомендованих учням 1- 4 класів для 
 позакласного читання 
Книга, яку читають, має нинішній день;
Книга, яку перечитують, має день прийдешній. 
О. Дюма.
Український фольклор
Казки: 
Зимівля звірів
 Летючий корабель
 Сірко
 Пани, Хома і гуска
 Про липку і зажерливу бабку
 Дідова дочка і бабина дочка
 Мудра дівчина
 Яйце – райце
 Молодильна вода
 Зозуля і жаба
 Річка Либідь
 Як запорожці перехитрили царицю Катерину
Давня українська література
Л. Боровиковський Петрусь. Марина й Сонечко. Рівчак і Річка. 
С. Воробкевич Рідна мова. Веснянка. Колискова.
Л.Глібов Щедрівка. Хто вона? Загадки та відгадки. Коник – стрибунець.
П.Грабовський Сонечко та дощик. «Зійшли сніги, шумить вода..». Метеличок. Щоглик.
Б.Грінченко Ластівка. Шевченкова могила. Швидка робота. Кавуни. Олеся.
П.Гулак-Артемовський Батько і син.
М.Коцюбинський Наша хатка. Вечір. Хо. Десять робітників. Ялинка. Завидющий брат.
О.Олесь Рідна мова в рідній школі. Снігурі. Над колискою. Бджілка і зозуля. «Все навколо зеленіє…»
О.Пчілка Весняні квіти. «Як швидко літо проминуло!». Зайчатко й хлоп, ятко. Дрібненькі грушки. Журавель та чапля.
Г.Сковорода Гей, поля, поля зелені… Орел і черепаха. Дві курки. Жаби.
Леся Українка «На зеленому горбочку…». Лелія, Біда навчить. Метелик.
І.Франко Королик і Ведмідь. Осел і лев. Три міхи хитрощів. Фарбований лис. Мавка. Малий Мирон.
Т.Шевченко Тече вода з-під явора. «Ой діброво – темний гаю!...». «Дівча любе, чорноброве…». «Садок вишневий коло хати».Заповіт. «Світає…».
Я. Щоголів Травень. Степ. Зимовий ранок. Літній ранок. Осінь.
Новітня українська література
В.Бичко Великий і малий. «Літо, до побачення!». Працьовитий, як пташка. Горобець-моряк. У нашому садку.
Грицько Бойко Ведмедики. Білочка. «А ми шпаківні будували…». Про Степана і сметану. Іншого немає. Пригода з Дідом Морозом. Маринка та Галинка. Про великі вуха.
Остап Вишня Перша подорож. Веселі артисти. Федько. Зошит.
П.Воронько «Облітав журавель…». Перший сніг. У широкому вікні. Про бичка та їжачка. Липка. Не будь козою.
О.Донченко Любима книжка. Золоте яєчко. Подорож до млина.
І.Драч У товаристві джмеля. Самотня ластівка.
Н.Забіла Про ліниву дівчинку. Зайчикова хатка. Квіти. На річці. Яблунька. 
Ю.Збанацький Дике козеня. Ласунка. Розумний шпак. Чого сміялися рибки.
О.Іваненко На добраніч. Казка про маленького Піка. Друкар книжок небачених. Про дівчинку, яка всього боялась. Чорноморденький. Сороки. Маленьким про великого Тараса.
Б.Комар Уперте теля. Проханий. Мені!
О.Копиленко. Перша наука. Галя. Покинуте гніздо. Дивовижна дружба.
Л.Костенко. Сунички. Здивовані квіти. Бузиновий цар. Білочка восени. Перекинуті шпаківні.
В. Нестайко. Одиниця з обманом. Тореадори з Васюківки.
Д.Павличко. Пригоди кота Мартина. Рідна мова. Обруч. Де найкраще місце на землі. Мрія.
М.Петренко. Зеленій, рідний краю! Нема роду переводу. Хто збиратиме гриби? Свято рідної мови.
Л.Письменна. Як у Чубасика сміх украли.
М.Познанська Конвалії. Жоржини. «Зацвіли каштани…». Моїй мамі. Про золоті руки.
В.Симоненко Подорож у країну Навпаки.
М.Сингаївський Вся моя родина. Матусине щастя. Я цю землю люблю. Колосе пшеничний.
М.Слабошпицький Вчителька Яринка. Юля і Жуля. Риба від діда Остапа. Ластівка. Дерево на тротуарі.
В.Сухомлинський Звичайна людина. Кожна людина повинна. Що найтяжче журавлям. Біда заставляє вчитись. Велике відро. Де ночує водяна лілея. Ласкавий вітер і холодний вітрюган. Про що думала Марійка.
М.Трублаїні Волохан. Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку. Мандри Закомарика.
Григір Тютюнник Однокрил. Нічний злодій.
Б.Чалий Як Барвінок став героєм. Пригоди Барвінка та Ромашки.
Б.Чухліб Човен. Бджола з дідової пасіки. Кує зозуля. Брилик.
Зарубіжна література
П.Бажов Малахітова скринька. Уральські сказання. Срібне копитце. Синюшчина криниця.
І.Бабич Мої знайомі звірі.
ДЖ.Баррі Пітер Пен та Венді.
Ф.Баум Країна Оз.
Я.Бжехва Академія пана Ляпки.
В.Біанки Лісова газета. Синиччкин календар.
К.Буличов Пригоди Аліси.
Ж.Верн Подорож навколо світу.
О.Волков Чарівник смарагдового міста. 
В.Гауф Маленький Мук.
Е.Гофман Лускунчик. Прекрасне дитя. Апельсинова принцеса.
Д.Даррел Зоопарк у моєму багажі. Балакучий пакунок.
В.Драгунський Денискові розповіді. 20 років під ліжком. 
Я.Екхольм Тутта Карлсон Перша та єдина. Людвіг Чотирнадцятий та інші.
П.Єршов Горбоконик.
Ф.Зальтен Бембі.
В.Катаєв Квітка-семицвітка. Дудочка та глечик.
Р.Кіплінг Мауглі. Маленькі історії.
І.Купрін Слон.
Я.Ларрі Незвичні пригоди Каріка та Валі.
Л.Керролл Аліса в країні чудес. Аліса в Задзеркаллі.
С. Лагерлеф Дивовижна мандрівка Нільса з дикими гусями.
А. Ліндгрен Карлсон, що живе на даху.
С. Маршак Дванадцять місяців. Розумні речі.
В. Медведєв Баранкін, будь людиною!
Н. Носов Пригоди Незнайка та його друзів.
Ю. Олеша Три товстуни.
Г.Почепцов Золота куля. Таємниця міста чарівників.
М. Пришвин Комора Сонця.
Р. Распе Пригоди барона Мюнхаузена
Д. Родарі Пригоди Чиполліно. Торт у небі.
А. Сент-Екзюпері Маленький принц.
М. Твен Пригоди Тома Соєра та Гекльберрі Фінна.
А. Толстой Золотий ключик, або пригоди Буратіно.
О. Вальд Хлопчик-зірка. Щасливий принц.
Д.Харріс Казки дядечка Рімуса. Братик Кролик та його друзі.
А. Чехов Каштанка.

Т. Янссон Мумі-тролль.


Урок позакласного читання 06.05. 
Тема:  "Світла казка літа"
Твори:
1. Марія Пригара "Пахне літо", вірш
2. Юрій Ярмиш "Лісові балакуни", казка
3. Михайло Стельмах "Літо, літечко!", оповідання




22.04 тема з позакласного читання 
"У кожного свій талант". Перейдіть за посиланням:
1. вірш Крилатої "У кожного свій талант"
2. казка "Заморське яйце"
3. оповідання Андрія Бондарчука "Медична сестра"





Наступна тема з позакласного читання

"Як до нас книга прийшла."
Перегляньте відеофільм :

А тепер перейдіть за посланнями та прочитайте твори про книжку:
А цей тест допоможе дізнатися, чи уважно ви дивилися фільм. Перейдіть за посиланням:

   Сьогодні на уроці ми зустрілися з поетичними рядками цієї геніальної поетеси. Прочитайте цікаві факти з життя Ліни Костенко і її вірші про весну

  Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930р. в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. У 1936p. родина перебралася до Києва, де майбутня поетка закінчила середню школу. Ці скупі дані біографічної довідки стануть хвилюючими поетичними мотивами, коли авторка згодом розповість у віршах про біженські дороги воєнних років і про «балетну школу» замінованого поля, по якому доводилося ходити, і про перший — написаний в окопі — вірш.
    Ліна закінчила школу на Куренівці і ще школяркою почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро», який редагував Андрій Малишко.
   Одного страшного дня було заарештовано батька та забрано від сім'ї на цілих десять років. Маленька Ліна тоді ще й не уявляла, що таке бути дочкою «ворога народу», вона просто не могла змиритися в душі, за що і чому її такого доброго, розумного, інтелігентного татка так безцеремонно й брутально принизили, відірвали від неї і матері.
   У повоєнні роки Ліна почала відвідувати літературну студію при Спілці письменників України. Вона надовго запам'яталася ровесникам і навіть вже відомим талантам не тільки аристократичною красою, яка свідчила про глибоку духовність допитливого дівчатка-підлітка, а й дивовижно свіжими віршами, оригінальним поглядом на світ і вмінням відтворити побачене несподіваними словами.
        Після закінчення середньої школи молода поетеса навчається в Київському педінституті, а згодом — у Московському літературному інституті ім. О. М. Горького, який закінчила 1956р. Ліна Костенко була однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на рубежі 50—60-х років.
Зелені дзьобики бруньок
 Ворони каркали у кронах.
 Світило сонце з висоти.
 Бруньки мовчали при воронах,
 Що завтра хочуть розцвісти!
Травиченька
 Уже в дітей порожевіли личка,
 Уже дощем надихалась земля.
 І скрізь – трава, травиченька, травичка,
 І сонце сипле квіти, як з бриля.
Вербові сережки
 Біля яру, біля стежки
 одягла верба сережки.
 Головою хилитала,
 потихесеньку питала: —
 Де ота біленька хатка,
 що гарнесенькі дівчатка?
 Хай би вибігли до стежки.
 Подарую їм сережки.
Ви можете використати ці вірші при підготовці до уроку позакласного читання.
За посиланням виконайте завдання тесту:
Гарних оціночок, любі школярики!


Зайдіть за посиланням та прочитайте твори про весну до наступної теми з позакласного читання
"Весняні наспіви"

Тест за темою "Твори українських письменників"



Тема. Казки народів Європи
Зайдіть за посиланням і оберіть собі казку до вподоби!
За цим посиланням на вас чекають ілюстровані пригоди малої мишки:
Прочитайте, перегляньте ілюстрації та дайте відповідь на питання тесту:

Читайликам на допомогу
    Казочку "Лисичка і Журавель", яку написав Іван Франко ми вже читали на уроці. До вашої уваги цікавий додатковий матеріал про особистість поета. Та мультфільм за мотивами його твору.


05.02.2016
Тема. Небилиці-небувалиці. Цікаві розповіді про те, чого не буває. П. Воронько "Картина"
Завдання 1
Прочитайте про поета - нашого земляка!
Платон Воронько — видатний український дитячий поет. На його віршах виростають цілі покоління української малечі. Ці вірші настільки улюблені, що іноді здається, мовби вони існували вічно — «Падав сніг на поріг», «Хвалився кіт, що він убрід Дніпро перебреде...», «Засмутилось кошеня: треба в школу йти щодня...» та багато-багато інших. 
Народився письменник 1 грудня 1913 р. в с. Чернеччина поблизу Охтирки на Сумщині. Навчався в Харківському автошляховому інституті та Московському Літінституті. Учасник Другої світової війни, командир підрозділу підривників партизанського з’єднання Ковпака. 
Майже всі свої літературні премії отримав за «дорослі» вірші, але справжню славу здобули його неповторні поезії для дітей. 
Лауреат Державної премії СРСР (1951), Державної премії ім. Т. Г. Шевченка (1972), літературної премії ім. Лесі Українки (1976). Серед найвідоміших дитячих творів: збірки віршів «Всім по сім», «Читаночка», «Сніжна зіронька горить», «Облітав журавель», «Казка про Чугайстра» та багато інших.
                                             Завдання 2
На с. 100-101 у підручнику знайдіть і прочитайте про те, що таке "небилиці-небувалиці". Навчиться з усмішкою, ніби граючись читати вірш "Картина".
04.02.2016
Тема. Чому різна точка зору. Твори в підручнику с. 100 Василь Марсюк "Рідна гора", в посібнику "Я люблю читати": Наталя Забіла "Дощ іде"
Завдання 1
Самостійно ознайомтесь з творами, дайте усну відповідь на питання до них.Відгадайте загадки на с. 99.
Завдання 2
Дайте відповіді на ці та інші загадки в тесті.

Правильні відповіді на загадки будуть в блозі в неділю, на головній сторінці. Маю надію, що вони співпадуть з вашими, любі знайчики!

02.02.2016
Тема: Вірші-діалоги. Марія Підгірянка "Розмова про сонце"
Завдання 1
На сторінці 98 у підручнику прочитай, що називається діалогом. На сторінці 99 про поетесу Марію Підгірянку. Перегляньте відео.


Завдання 2
Прочитайте твір Марії Підгірянки "Розмова про сонце". С. 98-99 підручника. Підготуйтесь прочитати вірш в особах.
Завдання 3
Твори для позакласного читання
Тема: Білі шати зими.
М'ястківський А. "Снігова баба і місяць молодик",
Коломієць Т. "Ялинка у дворі".
Ви можете обрати свій твір за темою. Обов'язково запишіть його до зошита з позакласного читання!


Твори для читання і самостійного опрацювання 
на тиждень з 25.01 по 29.01:

Розділ. "Тарас Григорович Шевченко - великий народний поет і художник".

Стаття про Т.Г. Шевченка. С. 89.
Красицький  Д. Тарас Шевченко. С.89-90.
Тарас Шевченко "Світає...", "Встала й весна, чорну землю...", "Вранці", "Зоре моя вечірняя". С. 90-92.
Вірш Т.Г. Шевченка "Світає..." вивчити напам'ять. 
Скласти відповіді на питання до розділу на с.93.

Розділ. "Твори українських письменників"

Вступ до розділу. С. 94.

Тема. "Вірші цікаві і різні".

Рильський М.Т. "Зима". С. 95.
Стаття про поета. С. 95.
Леся Українка "Красо України, Подолля!". С. 96.
Стаття про поетесу. С. 97.


Перейдіть за посиланням та виконайте завдання тесту 
(не забувайте про кнопочку "Надіслати"):




Твори для читання та самостійного опрацювання 
(до 25.01.16)

З розділу "Добридень тобі, Україно моя!"

Коломієць Т. Хліб. С. 72-73.
Павличко Д. Де найкраще місце на землі. С. 74.

Розділ "Зимонько-снігурочко, наша білогрудочко..."

Копиленко О. Зима йде. С. 77.
Скомаровський В. Казкові шати. С. 78.                        
Сенатович О. Веселий сніг. С. 79.
Костенко  Л. Синички на снігу. С. 79.
Кир'ян Н. Зимові слова. С. 80.
Качан А. Крихта хліба. С. 80-81.
Носань С. Ялинка. С. 81-82.
Олесь О. Ялинка. С. 82-83.
Глібов Л. Зимня пісенька. С. 83.
Воропай О. Вже Різдво прийшло до хати, нам пора колядувати! С. 84.
М'ястківський А. "На щастя, на здоров'я, на Новий рік!" С. 84-85.
Малишко В. Веселий Новий рік. С.86.
Вивчити напам'ять колядку та щедрівку на с. 86.
Усно відповісти на питання до розділів с.75, 87.